Attività seminariali

Is the internet broken and what can be done about it?

Programma

Everyone once thought that the Internet would make the world a better place, with more democracy, employment, global collaboration, and pluralism. But this has not been the case.The Internet has facilitated the creation of new types of electronically-linked echo-chamber communities that are more stratified ideologically than the traditional ones. It has raised the noise volume of public discourse while lowering its quality. Fake news, whether created for ideology or profit, have affected politics. Tech jobs have been created but industrial and service jobs have suffered. Greater inequality has been a result. The global structure of the Internet, once a model of harmonious interaction, has become a battlefield of national and corporate interests. The economic fundamentals of the Internet have generated significant global market power by a handful of companies. Thus, the final question addressed is what can be done about these ambiguous developments without sacrificing the great benefits that Internet has created?

We will discus about this topic with Professor Eli Noam, Columbia Business School, on Wednesday 21st of February, at University of Urbino - Palazzo Battiferri, Sala del Consiglio, Via Saffi 42, Urbino (h. 10:00 -12:30)

Commentaries and interventions:

Italian version:

In passato tutti pensavano che Internet avrebbe reso il nostro mondo migliore, con più democrazia, occupazione, collaborazione a livello globale e pluralismo. Ma questo non è quello che avvenuto. Internet ha facilitato la creazione di nuovi tipi di comunità che fungono da cassa di risonanza, che sono legate “elettronicamente” e che sono molto più ideologicamente stratificate di quanto lo fossero quelle tradizionali. Questo ha aumentato il volume del rumore del discorso pubblico abbassandone la qualità. Le fake news, tanto create per ideologia o per profitto, hanno colpito la politica. Sono stati creati nuovi lavori nell’ambito della tecnologia ma il lavoro nell’industria e nei servizi ha sofferto. Il risultato è stato un incremento dell’ineguaglianza La struttura di internet, nata come modello di interazione armoniosa è diventata campo di battaglia di interessi nazionali e aziendali.  I principi economici di internet hanno generato un rilevante potere di mercato global per una manciata di imprese. Perciò, la domanda finale è cosa può essere fatto riguardo questi sviluppi ambigui senza sacrificare i grandi benefici che internet ha apportato?

Di questo discuteremo con il Professor Eli Noam (Columbia Business School) il giorno Mercoledì 21 Febbraio 2018 dalle 10:00 alle 12:30 presso la Sala del Consiglio di Palazzo Battiferri, Università di Urbino, Via Saffi 42 – Urbino

Alla lecture di Eli Noam seguiranno i commenti e gli interventi di Lorenzo Pupillo (CEPS, Bruxelles), Licia Califano (University of Urbino) e Giovanni Boccia Artieri  (University of Urbino)

Relatori/Relatrici

Relatore: Eli Noam (Columbia Business School)