Workshop

Design Thinking Workshop: Supporting Changes in the Context of Humanities Studies

What is Design Thinking?

We can define Design Thinking as an approach “bringing designers’ principles, approaches, methods, and tools to problem solving.” and “a human centered innovation process that emphasizes observation, collaboration, fast learning, visualization of ideas, rapid concept prototyping, and concurrent business analysis.”

Design Thinking as a Process

DT has also benn defined as a “Product and Service Design innovation process” that rests on 3 pillars:

• Empathy
  • Rapid prototyping
  • Abductive Thinking (Synthesis)

DT is used by design consultancies IDIO, DesignIt, Frog etc.

Design Thinking as an approach to Complex Systems Design Design in complex domains (health care, education, climate etc.)
Wicked problems (incomplete, contradictory, changing and interdependent): “Rather than finding a good solution to a given problem, find the correct problem to solve”.

Messy, uncertain, and difficult!

Some words on the coordinator of the workshop

Andrea Gasparini is a Ph.D. research Fellow at the Department of Informatics, University of Oslo, Norway. He has also worked for many years as a chief engineer at the University of Oslo Library. He has been working with e-readers and tablet PCs in a primary school and the University of Oslo for his master thesis. For the moment, he has finished his Ph.D. about the use of Design Thinking and Service Design in academic Libraries. Andrea Gasparini had the possibility to test his approach in Norway, Italy, USA, and Uganda. In addition, he has received in 2017 a grant to study ways of using Artificial Intelligence (AI) combined with a designerly and user- centered approach in the context of an academic library. His publications include book chapters, journal papers, conference papers, and covers both the field of Design Thinking in diverse contexts as well as the use of technologies in schools.

Dettagli sull'evento

Organizzato da Dipartimento di Scienze della Comunicazione, Studi Umanistici e Internazionali: Storia, Culture, Lingue, Letterature, Arti, Media

Data e luogo

09/03/2018 alle ore 09:00   Centro Linguistico di Ateneo (Urbino, Via Budassi, 28)   Aula 3

Dr. Andrea Alessandro Gasparini, University of Oslo

aggiungi al calendario

Il laboratorio si terrĂ  in inglese e in italiano.

Per le iscrizioni contattare Prof.ssa Alessandra Molinari, mail alessandra.molinari@uniurb.it - cell. +393403333753

2018 © Tutti i diritti sono riservati