Convegno Internazionale

Is Evolutionary Research on Morality Relevant to Theological Ethics?

University of Urbino Carlo Bo

Department of Economics, Society, Politics & Analytic Theology Cluster on God, Evolution, and Morality

October, 23-24

International Conference.

Is Evolutionary Research on Morality Relevant to Theological Ethics?

A two days meeting on how recent works in biology, social psychology and cognitive science on morality may concern to theological ethics. Topics addressed by speakers include whether evolutionary accounts of prosocial behaviors matter to metaethics and provide debunking arguments to ethical realism; which differences between animal and human prosociality impact on ethical agency; how to sketch a set of minimal requirements for considering an action a moral one.

October 23, First session. Chair: Andrea Aguti.

• 15.00. Andrea Aguti (Università di Urbino). Introduction to the Workshop.
  • 15.15. Daniele Bertini (Università di Roma Tor Vergata). From Animal Prosociality to Human Morality. Requirements for the Continuity Theory.
  • 16.30. Roberto Di Ceglie (Pontificia Università Lateranense). Reconciling Animal Prosociality and Theological Ethics.
  • 17.30. Coffe break.
  • 17.45. Andrea Lavazza (Centro Universitario Internazionale di Arezzo). An Evolutionary Explanation of Change in Religion?
  • 20.30. Conference Dinner.

October 24, Second session. Chair: Daniele Bertini.

• 9.00. Andrew Pinsent (University of Oxford). Second-personal Temperance: Homo Sapiens and Homo Liturgicus.
  • 10.00. Paul Rezkalla (Florida State University-University of Oxford). A New Moral Argument for Theism (or Embracing Teleology and Saving Moral Realism).
  • 11.00. Coffee break.
  • 11.15. John Lemos (Coe College). On the Compatibility of Evolutionary Biology and Theism.
  • 13.00. Lunch.

Attendees of the conference include Aldo Frigerio, Damiano Bondi, Giovanni Cogliandro, Selene Zorzi.

Dettagli sull'evento

Data e luogo

Inizio: 23/10/2018 alle ore 15:00 Fine: 23/10/2018 alle ore 19:00
Area Scientifico Didattica Paolo Volponi (Urbino, Via Saffi, 15) SL - Sala Lauree