The Interdepartmental Centre for Applied Transcultural Research / Centro interdipartimentale per la ricerca transculturale applicata – CIRTA is a research centre at the University of Urbino Carlo Bo, Italy. It was established in 2014.  CIRTA gathers scholars in the fields of Social Sciences and Humanities (legal studies, sociology, political science, linguistics, education...).

Goals

CIRTA aims to develop interdisciplinar research and training on issues like cultural, religious and linguistic diversity; transcultural communication and dialogue.
In particular, CIRTA is active in the following fields:

• advanced training. Treasuring the experience of the Master “Insegnare italiano a stranieri”, CIRTA aims to organize training programmes with an interdisciplinary and transcultural perspective, to develop a new breed of professionals in social sciences and humanities;
  • planning and management of actions and research in relevant social fields, thanks to its interdisciplinary skills. We maintain that an interdisciplinary approach is needed to meet social needs and demands in a complex society, where diversity intersect social, cultural, linguistic and religious dimensions. This requires a reflexive approach to diversity itself.

Managing bodies

2017-2020

Coordinator
Rosella Persi

Coordination board
Eduardo Barberis, Francesca Declich, Matteo Gnes, Paolo Morozzo della Rocca, Antonella Negri, Rosella Persi, Flora Sisti

Assembly
Sandra Abderhalden, Elena Acquarini, Luigi Alfieri, Athanasia Andriopoulou, Alba Angelucci, Eduardo Barberis, Alessandra Calanchi, Antonio Cantaro, Giovanna Carloni, Rosanna Castorina, Francesca Comanducci, Francesca Declich, Paola D'Ignazi, Matteo Gnes, Anna Maria Medici, Vito Minoia, Maria Elisa Montironi, Paolo Morozzo della Rocca, Rosella Persi, Cristina Pierantozzi, Flora Sisti.

Advisory board
Antonella Negri (Associate professor Romance Philology and Linguistics – University of Urbino, chair), Vittoria Ardino (President SISST), Paolo Balboni (Full professor Didactics of Modern Languages – University Ca’ Foscari Venice), Paolo Boccagni (Researcher Sociology, University of Trento), Angela Genova (Lecturer Sociology, University of Urbino), Federica Giannotta (responsible for Italian projects, Terre des Hommes), Anita Gramigna (Associate professor Pedagogy – University of Ferrara)

2015-2017

Coordinator