ARAB LITERATURE I
LETTERATURA ARABA I
Modern Arabic Literature between Continuity and Innovation
Storia della letteratura araba dalle origini alla prima età abbaside
A.Y. | Credits |
---|---|
2016/2017 | 8 |
Lecturer | Office hours for students | |
---|---|---|
Adrianus Martinus Johannes Maria Van Lent | before and after lessons by appointment |
Teaching in foreign languages |
---|
Course with optional materials in a foreign language
English
French
German
This course is entirely taught in Italian. Study materials can be provided in the foreign language and the final exam can be taken in the foreign language. |
Assigned to the Degree Course
Date | Time | Classroom / Location |
---|
Learning Objectives
This course examines the development of Arabic literature in the nineteenth and twenthieth centuries. While not disregarding the elements of continuity with respect to the classical Arabic tradition, it will pay particular attention to the innovations related to the encounter with European culture, such as the development of new literary genres. A final part of the course will discuss the main trends and auhors from the 1940s to the present.
Program
- The "revival" (al-nahdah) of Arabic literature in the 19th century
- The development of new genres: short stories, novels, and theatrical works
- The renewal of poetry
- Contemporary narrative: tradition and modernity
- Trends, schools, and themes in Arabic narrative literature since the 1940s, with main attention to the Egyptian novel (from Mahfuz to al-Aswani and beyond)
Teaching Material
The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it
Teaching, Attendance, Course Books and Assessment
- Teaching
Frontal lessons, class discussions, analysis of texts
- Course books
- Amaldi, D., Storia della letteratura araba classica, Zanichelli, Bologna 2004, pp. 1-73.
- Antologia della letteratura araba, a cura di F. Gabrieli e V. Vacca, seconda edizione, Edizioni Accademia, Milano 1976, pp. 9-38, 45-85.
- Il Corano, a cura di A. Bausani, BUR Rizzoli, Milano 1988 (e ristampe successive).
- Detti e fatti del profeta dell'Islam raccolti da al-Bukhari, a cura di V. Vacca, S. Noja, e M. Vallaro, UTET, Torino 1982 (e ristample successive), pp. 3-45 (introduzione e nota biografica).
- Le Mu'allaqat, a cura di D. Amaldi, Marsilio, Venezia 1991.
and a choice between:
- de Prémare, A.-L., Alle origini del Corano, Carocci editore, Roma 2014, spec. pp. 11-59 (C. Bori, "Un caos senza speranza? Studiare il Corano oggi").
- Urwa ibn al-Ward, Una voce nel deserto, a cura di O. Capezio, Edizioni Ariele, Milano 2011, spec. pp. 11-58.
Optional reading:
- Anghelescu, N., Linguaggio e cultura nella civiltà araba, Zamorani, Torino 1993, pp. 3-50 (cap. 1-2).
- Dammen McAuliffe, J., a cura di, The Cambridge Companion to the Qur'an, Cambridge University Press, Cambridge 2006.
- Tottoli, R., I profeti biblici nella tradizione islamica, Padeia, Brescia 1999, pp. 112-164 (cap. 3-5).
Further readings, including a selection of primary texts in Arabic and in translation, will be added to the required reading list during the semester.
- Assessment
Oral exam
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Additional Information for Non-Attending Students
- Course books
Students who do not attend class must contact the teacher for their program of study. Required readings include:
- Allen, R. La letteratura araba, Il Mulino, Bologna 2006, pp. 67-81.
- Amaldi, D., Storia della letteratura classica, Zanichelli, Bologna 2004, pp. 1-73.
- Antologia della letteratura araba, seconda edizione, Edizioni Accademia, Milano 1976, pp. 9-38, 45-85.
- Campanini, M., Il Corano e la sua interpretazione, seconda edizione, Laterza, Roma e Bari 2008, pp. 14-46, 59-97.
- Detti e fatti del profeta dell'Islam raccolti da al-Bukhari, a cura di V. Vacca, S. Noja, e M. Vallaro, UTET, Torino 1982 (e ristampe successive), pp. 3-45 (introduzione e nota biografica).
- Gabrieli, F., La letteratura araba, Sansoni-Edizioni Accademia, Firenze-Milano 1967 (varie edizioni), pp. 19-121 (cap. 1-4).
- Il Corano, a cura di A. Bausani, BUR Rizzoli, Milano 1988 (e ristample successive), pp. XVII-LXXIX (introduzione).
- Le Mu'allaqat, a cura di D. Amaldi, Marsilio, Venezia 1991.
- Toelle, H., e K. Zakharia, Alla scoperta della letteratura araba: dal VI secolo ai nostri giorni, Argo, Lecce 2010, pp. 57-72.
and a choice between:
- de Prémare, A.-L., Alle origini del Corano, Carocci editore, Roma 2014, spec. pp. 11-59 (C. Bori, "Un caos senza speranza? Studiare il Corano oggi").
- Urwa ibn al-Ward, Una voce nel deserto, a cura di O. Capezio, Edizioni Ariele, Milano 2011, spec. pp. 11-58.
Optional reading:
- Anghelescu, N., Linguaggio e cultura nella civiltà araba, Zamorani, Torino 1993, pp. 3-50 (cap. 1-2).
- Dammen McAuliffe, J., a cura di, The Cambridge Companion to the Qur'an, Cambridge University Press, Cambridge 2006.
- Tottoli, R., I profeti biblici nella tradizione islamica, Padeia, Brescia 1999, pp. 112-164 (cap. 3-5).
- Assessment
Oral exam
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Notes
The student can request to sit the final exam in English and/or French with an alternative bibliography.
« back | Last update: 07/07/2017 |