ITALIAN REGIONAL AND COMPARATIVE LAW
DIRITTO REGIONALE ITALIANO E COMPARATO
A.Y. | Credits |
---|---|
2015/2016 | 9 |
Lecturer | Office hours for students | |
---|---|---|
Luis Eduardo Rozo Acuna |
Assigned to the Degree Course
Date | Time | Classroom / Location |
---|
Learning Objectives
All states of the contemporary world, nowadays, have legal -type unit, regional, federal, European Union, United States and Latin America sorts follow constitutionally this line. This course is to explain the various forms provided for by the Constitutions of the State and more specifically we will study the most important Cards in Europe, the US and Latin America.
Program
1. Unitary State, federal State and regional State.
2.Regionalism and its comparative historical evolution.
3.The new italian regionalism after the reform (L. Cost. 3/2001).
3.1 Reform of the reform: the so called devolution of 2005.
4.- Statutary autonomy and regional statutes.
5.Legislative autonomy.
5.1- Regulatory autonomy and administrative functions.
6.- Administrative federalism (L. 59/1997, D. Lgs.112 /1998, L. Cost. 3/2001).
7.- Organs and functions of the regions.
8.- Relations between State, regions and local government.
9.The regions and the European Union.
10.- Adaptation to international law and foreign power of the regions.
11.- Financial and accounting autonomy.
12.- Controls assets over regions.
13.- The regional State in some foreign experience: western Europe ( Great Britain, France, Germany, Spain), the United States, Latin America (Mexico, Costa Rica, Colombia, Venezuela, Perú, Bolivia, Brasile and Argentina).
Teaching Material
The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it
Teaching, Attendance, Course Books and Assessment
- Teaching
Lesson front and seminars.
- Course books
Professor’s book
- Assessment
Oral examination
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Additional Information for Non-Attending Students
- Teaching
like above
- Attendance
like above
- Course books
like above
- Assessment
like above
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
« back | Last update: 05/07/2016 |