ANATOMIC PHYSIOLOGICAL FUNDAMENTS OF PSYCHIC ACTIVITIES
FONDAMENTI ANATOMO-FISIOLOGICI DELL'ATTIVITÀ PSICHICA
ANATOMIC PHYSIOLOGICAL FUNDAMENTS OF PSYCHIC ACTIVITIES
FONDAMENTI ANATOMO-FISIOLOGICI DELL'ATTIVITA' PSICHICA
A.Y. | Credits |
---|---|
2016/2017 | 8 |
Lecturer | Office hours for students | |
---|---|---|
Manuela Berlingeri | from september 2016 to february 2017: by appointment - from february 2017: wednesday 14:00 - 15:00 |
Assigned to the Degree Course
Date | Time | Classroom / Location |
---|
Learning Objectives
Acquisition of knowledge about the anatomical structure and about the main functions of the nervous system. The aim of the course is to provide students with the necessary knowledge about the main brain functions ( including sight, motor planning etc ... ) and to allow the psychologists to understand the physical phenomena underlying mental processes.
Program
The program is divided into three parts: Part I: Introduction to the biology of the nervous system cells - Introduction to cell biology (lecture 1-2); Overview on nervous system cells (lecture 3); Potential of rest and action (lecture 4-5); The synaptic transmission (lecture 6). Part II : anatomy of the nervous system - The general organization of the nervous system of mammals (lecture 7-8); meninges and ventricular system (lecture 9); The stratification of the cerebral cortex (lecture 10); Telencephalon; anatomy; organization of white matter (lecture 11 -112-13); Diencephalon (lecture 14); Cerebellum and Medulla (lecture 16-17). Parte III: Introduction to the main systems: somatosensory system (lecture 18-19); visual system (lecture 20-21); Auditory System (lecture 22); Motor System (lecture 23-24).
Bridging Courses
none
Learning Achievements (Dublin Descriptors)
- The student has to learn basic knowledge about the anatomical structure and functioning of the nervous system - The student has learn the physiological mechanisms underlying the synaptic transmission - The student must show the ability to use anatomical and physiological knowledge to describe mental functioning
Teaching Material
The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it
Supporting Activities
Books: 1) Mark F. Bear, Michael A. Paradiso, Barry W. Connors "Neuroscienze - Esplorando il cervello" (Masson). 2) Matelli, Umiltà "Il cervello. Anatomia e funzione del Sistema nervoso centrale" (Il Mulino). 3) Ad-hoc created documentation.
Teaching, Attendance, Course Books and Assessment
- Teaching
Theorethical lectures
- Attendance
Not mandatory
- Course books
Books: 1) Mark F. Bear, Michael A. Paradiso, Barry W. Connors "Neuroscienze - Esplorando il cervello" (Masson). 2) Matelli, Umiltà "Il cervello. Anatomia e funzione del Sistema nervoso centrale" (Il Mulino)
- Assessment
Multiple choice assessment and written description of one of the main topics of the program
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Additional Information for Non-Attending Students
- Teaching
Theorethical lectures
- Attendance
Not mandatory
- Course books
Books: 1) Mark F. Bear, Michael A. Paradiso, Barry W. Connors "Neuroscienze - Esplorando il cervello" (Masson). 2) Matelli, Umiltà "Il cervello. Anatomia e funzione del Sistema nervoso centrale" (Il Mulino)
- Assessment
Multiple choice assessment and written description of one of the main topics of the program
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Notes
none
« back | Last update: 25/10/2016 |