COMPUTER SKILLS FOR BUSINESS
ABILITÀ INFORMATICHE PER L'IMPRESA
A.Y. | Credits |
---|---|
2018/2019 | 2 |
Lecturer | Office hours for students | |
---|---|---|
Stefano Russo |
Assigned to the Degree Course
Date | Time | Classroom / Location |
---|
Date | Time | Classroom / Location |
---|
Learning Objectives
Know the main tools for the development and creation of databases and web pages.
Basic skills for creating databases and web pages.
Program
Database creation
1. Information data, information systems
2. Design of a database
3. Conceptual design
4. The relational model
5. Define the database using the relational model (logical design)
6. Creating and querying a database with MS-Access
7. How to set up database with Excel
8. Database functions in Excel
Creation of web pages
1. Architecture and standards for the web
2. Web content: marking languages
3. Website design: usability and accessibility
4. Evolution of the Web: Web 2.0 and Semantic Web
5. Ontologies and representation of knowledge
Bridging Courses
No prerequisites.
Learning Achievements (Dublin Descriptors)
In relation to the teaching of computer science students must demonstrate possession of:
Teaching Material
The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it
Supporting Activities
Any additional lessons and / or seminars.
Teaching, Attendance, Course Books and Assessment
- Teaching
Frontal lessons and guided structured exercises.
- Attendance
Frequency is recommended.
- Course books
1) S. Castano, A. Ferrara, S. Montanelli, Informazione, conoscenza e Web - per le scienze umanistiche, Pearson, 2009 [ISBN9788871925486]
Capp. 1 (pp. 1-5); 3 (pp.15-24); 4 (pp. 25-38); 5 (pp. 39-44); 6 (pp. 45-76); 8 (pp. 77-92); 9 (pp. 93-102); 11 (pp-113-120)
2) Paolo Sordi, Progettare per il Web, Carrocci editore, Roma, 2013 [ISBN9788843070060].
- Assessment
Oral exam and yests with multiple-choice questions.
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Additional Information for Non-Attending Students
- Teaching
Individual study on texts and specific materials reported .
- Attendance
No obligation.
- Course books
1) S. Castano, A. Ferrara, S. Montanelli, Informazione, conoscenza e Web - per le scienze umanistiche, Pearson, 2009 [ISBN9788871925486]
Capp. 1 (pp. 1-5); 3 (pp.15-24); 4 (pp. 25-38); 5 (pp. 39-44); 6 (pp. 45-76); 8 (pp. 77-92); 9 (pp. 93-102); 11 (pp-113-120)
2) Paolo Sordi, Progettare per il Web, Carrocci editore, Roma, 2013 [ISBN9788843070060].
- Assessment
Oral interview and / or possible written exam by means of multiple choice question type, multiple answer, true or false affirmation, open answer, association of words, personalized question (total 35 questions) and / or possible exercises to be performed. The time for the eventual test will be thirty minutes. Eligibility will be achieved by answering exactly 75% of the questions.
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Notes
Non-attending students are advised to practice following the examples provided by the study texts and in the didactic materials present in the following Blended Learning Uniurbal platform lik: https://blended.uniurb.it/moodle/
« back | Last update: 16/02/2019 |