Ciclo di seminari LAAG:IT

Automated Analysis of Probabilistic Loops

Programma

Nell'ambito del ciclo LAAG:IT - Logica, Algebra, Analisi, Geometria, Informatica Teorica e loro applicazioni, i professori Marco Bernardo e Giovanni Molica Bisci sono lieti di invitarvi al seminario intitolato "Automated Analysis of Probabilistic Loops" che sarà tenuto dal Prof. Ezio Bartocci della Technische Universität Wien.

From classical randomized algorithms to modern generative machine learning components, probabilistic programs are becoming ubiquitous in many different applications, including security/privacy protocols (e.g., differential privacy), synthetic data generation for scenario-based testing (e.g., Scenic), and large language models (e.g., ChatGPT). Probabilistic programming languages provide a unifying framework where random sampling from different probability distributions, taking random choices, and performing inference tasks become easy coding activities. On the other side, the automated analysis of these probabilistic programs, especially of probabilistic loops with potentially infinite state space, is generally infeasible. In this talk, we present the recent results of ProbInG, an ICT project funded by the Vienna Science and Technology Fund "that aims at developing novel and fully automated approaches to generate invariants over higher-order moments and the value distribution of program variables, without any user guidance".

Il seminario si svolgerà in presenza, ma sarà anche possibile seguirlo a distanza collegandosi ad https://meet.google.com/edj-jxpj-uws

Dettagli sull'evento

Data e luogo

Inizio: 21/02/2023 alle ore 16:30 Fine: 21/02/2023 alle ore 18:30