Università degli Studi di Urbino Carlo Bo / Portale Web di Ateneo


Dipartimento di Scienze della Comunicazione, Studi Umanistici e Internazionali: Storia, Culture, Lingue, Letterature, Arti, Media

A.A. Sede
2017/2018 Urbino

Obiettivi formativi

Il corso ha lo scopo di potenziare le conoscenze dei fattori teorici e contestuali del ruolo del Italia nell'economia globale tramite attività formative che indagano sui temi di cultura italiana, processi economici globali e lingua italiana, così da fornire le competenze di gestione aziendale e marketing globale necessarie a formare figure professionali in grado di comprendere e di gestire le complesse connessioni tra cultura, società ed economia. Tra gli obiettivi di questo corso di alta formazione vi è quello di costruire dei profili professionali che dimostrino competenze trasversali utili per lavorare nei settori economico-aziendali italiani e stranieri e per intervenire con adeguate strategie di internazionalizzazione e cooperazione tra l'Italia e i mercati globali. A questo scopo, le lezioni saranno tenute in lingua inglese e il corso chiave del programma - Competitive Effectiveness - applicherà una metodologia pratica di sviluppo di un piano marketing professionale applicabile in collaborazione con una ditta territoriale. Gli studenti stranieri saranno iscritti a corsi di lingua italiana con indirizzo economico. Per gli studenti italiani, esiste la possibilità, se necessario, di sostenere le verifiche di profitto in lingua italiana.   

- - - - -

The Advanced Studies Course in Business Culture in the Italian Context is designed to strengthen knowledge of theoretical and contextual factors that influence the role of Italy in the global economy.  This objective is reached through educational and teaching activities that investigate the themes of Italian culture, global economic processes, competitive effectiveness and Italian language in order to provide the student with refined analytical skills in the global areas of business and finance necessary for professionals able to understand and manage the complex connections between culture, society and economy.  Among the objectives of this course is the education of professionals that demonstrate transversal skills useful for working in Italian and foreign economic and business sectors such that they can successfully create and implement strategies and policies of internationalisation and cooperation between Italy and global markets.  For this purpose, lessons will be taught in English and the programme’s focus course – Competitive Effectiveness – will require students to develop a practical and applicable marketing plan together with a local Italian company. Foreign students are required to take two levels of Italian language.

Gli esperti che questo corso intende formare acquisiscono competenze negli ambiti economico-commerciali e aziendale, sia come ricercatori, consulenti e analisti dei mercati internazionali, sia imprenditori che operano nei mercati italiani, anglofoni e globali.

Successful participants in this course will acquire skills needed in economic and business areas that will allow them to work as researchers and analysts as well as financial or business operators working in Italian, Anglophone and global markets. 

Il corso ha durata semestrale e si articola in un semestre di 15 settimane con una pausa di una settimana a metà semestre. La frequenza è obbligatoria. Le lezioni avranno inizio nel mese di gennaio 2017 e termineranno nel mese di maggio. L'attività didattica si svolge nell'intera settimana.

La struttura del corso prevede complessivamente n. 925 ore di attività formative, corrispondenti a n. 37 CFU. Il rilascio dell'attestato di partecipazione al corso è condizionato dalla frequenza obbligatoria di ciascuna delle attività del corso, dal superamento delle prove di verifica del profitto e della prova finale, con la presentazione di una relazione.

The course lasts 1 semester of 15 lesson-weeks. The break week at half semester and Italian national holidays are not counted as part of the 15 week teaching period. Class participation is mandatory. Lessons will begin in the third week of January and will finish in the middle of May. Lessons will take place during the entire week from Monday to Friday.  

The course includes a total of 925 hours of educational activities between lessons, activities and individual study corresponding to 37 CFU (University Education Credits). Conferral of the certificate of successful participation depends on attendance of all course activities, successful completion of exams and the presentation of a final report.

SCHEDA DIDATTICA DEL CORSO / COURSE TITLES AND CREDITS

1) Global Political Economics - SECS-P/01 - 9 CFU 

2) Competitive Effectiveness - SECS-P/09 - 18 CFU 

3) Un insegnamento a scelta di 9 CFU tra / one elective of 9 CFU from either:

  • Italian Culture - L-ART/05 - 9 CFU
  • Economic History - SECS-P/12 - 9 CFU

4) Prova finale / Final exam - 1 CFU

Total - 37 CFU

Il  rilascio dell’attestato è subordinato al superamento delle prove relative ad ogni singolo insegnamento. È prevista la presentazione di un report finale da parte di ogni studente, realizzato tramite la supervisione di un docente del corso e del coordinatore didattico.

The conferral of the certificate requires that the student is positively evaluated in each course taken.  Each student will present a final report produced under the supervision of one of the professors and the didactic coordinator. 

  • The Business Culture in the Italian Context (BCIC) Program is a joint programm with the Villanova School of Business (Pennsylvania)
  • The Competitive Effectiveness course is a team-taught core course in which one professor will be from the Villanova Business School and the other from the University of Urbino. The course will cover management and marketing principles and apply them to a class consultancy project for an Italian organization. 
     

COMITATO SCIENTIFICO:

  • Antonella Negri (Direttore, professore associato di filologia e linguistica romanza)
  • Kimberley Cahill (Administrative Director of the Institute for Global Leadership - Villanova University)
  • Peter Cullen (Coordinatore didattico-scientifico del corso)
  • Claus Ehrhardt (associato di linguistica tedesca)
  • Flora Sisti (associato di didattica delle lingue)
  • Anna Teresa Ossani (ordinario di letteratura italiana)
  • Giovanna Carloni (collaborazione con spin-off Lingua Ideale )
  • Giorgio Calcagnini (ordinario di economia politica)
  • Antonello Zanfei (ordinario di economia industriale)

SCIENTIFIC AND STEERING COMMITTEE:

  • Antonella Negri (Director, confirmed researcher in philology)
  • Kimberley Cahill (Administrative Director of the Institute for Global Leadership - Villanova University)
  • Peter Cullen (Scientific-Didactic coordinator for the programme)
  • Claus Ehrhardt (Associate professor of German language)
  • Flora Sisti (Associate professor of language didactics)
  • Anna Teresa Ossani (Full professor of Italian Literature)
  • Giovanna Carloni (Didactic coordinator of the language school Lingua Ideale)
  • Giorgio Calcagnini (Full professor of Political Economy)
  • Antonello Zanfei (Full professor of Industrial Economics)

Iscriversi a CULTURA AZIENDALE NEL CONTESTO ITALIANO

Accesso
Corso ad accesso limitato
Posti
45 posti disponibili
Ammissione
Termine utile per presentare la domanda di preiscrizione / ammissione: 15/12/2017
Indicazioni

Il numero minimo di iscritti per l'attivazione del corso è fissato in n. 15 (quindici) e il numero massimo in n. 45 (quarantacinque). Il mancato raggiungimento del numero minimo non consentirà l'attivazione del corso.

Il corso è indirizzato a cittadini italiani e stranieri in possesso di titolo di laurea e di una conoscenza adeguata del livello di inglese accademico. Il comitato scientifico confermerà questa conoscenza per studenti non anglofoni tramite attestazione di un livello della lingua inglese B2 (competenze orali e di scrittura) e di livello C1 (comprensione del testo) tramite presentazione di un certificato IELTS o Cambridge B.E.C. oppure attestazione di madrelingua inglese. Per madrelingua si intende chi ha vissuto, studiato o lavorato in un paese anglofono per più di 3 anni.

Ulteriore requisito è la presentazione di curriculum relativo alla carriera universitaria o ad altra istituzione di formazione post-secondaria con indirizzo di studio in economia, in studi aziendali, in storia economica, in studi culturali italiani, scienze politiche e altri settori giudicati congrui dalla commissione che opererà la selezione;

Le modalità di ammissione sono affidate alla selezione per titoli da parte di un'apposita commissione di tre docenti nominata dal comitato scientifico. Possono presentare domanda di ammissione anche gli studenti che conseguono i titoli richiesti entro la data di iscrizione, saranno ammessi con "riserva".

DOMANDA E MODALITÀ D'AMMISSIONE

Per l'ammissione è necessario far pervenire la domanda all'Ufficio Dottorato e Alta Formazione, Via Valerio, 9 - 61029 Urbino (PU), entro il 15 dicembre 2017.

Qualora le domande di ammissione superassero il numero di 45 (quarantacinque) si procederà ad una selezione sulla base dei titoli presentati, attività scientifiche e professionali. 

Le domande presentate da studenti iscritti regolarmente ai corsi della Villanova Business School saranno valutate internamente dai professori partner della stessa Villanova Business School.

La valutazione dei titoli terrà conto di:
- curriculum: max 30 punti;
- certificazione di lingua inglese: C2 10 punti, C1 7 punti, B2 4 punti
- voto di laurea e/o GPA (grade point average) o media ponderata di laurea in corso

Il punteggio per il voto di laurea e/o GPA (grade point average) o media ponderata di laurea in corso considerato come parte integrato al curriculum è così attribuito:
- 10 punti per il titolo universitario conseguito con il massimo dei voti;
- 8 punti per il titolo universitario conseguito con votazione non inferiore a 104;
- 4 punti per il titolo universitario conseguito con votazione inferiore a 104.
- 10 punti per il GPA (grade point average) di 3.5-4.0/media ponderata equivalente a 95% o superiore;
- 8 punti per il GPA (grade point average) di 3.0-3.49/media ponderata equivalente a 85%-94.9%;
- 4 punti per il GPA (grade point average) di 2.5-2.99/media ponderata equivalente a 75%-84.9%.).

MODALITA' ISCRIZIONE

I candidati ammessi debbono presentare domanda di iscrizione entro il 18 gennaio 2018 seguendo la procedura on-line collegandosi all'indirizzo http://www.uniurb.it/studentionline

La domanda di iscrizione dovrà pervenire al seguente indirizzo : Università degli Studi di Urbino Carlo Bo - Ufficio Dottorato e Alta Formazione , Via Valerio, 9- 61029 Urbino (PU)


ADMISSION REQUIREMENTS

The course is aimed at Italian and non-Italian citizens in possession of adequate knowledge of the English language to operate successfully in an English language academic environment. The scientific committee will confirm this level of knowledge for non-Anglophone students by consideration of:
Certificate of a B2 level of spoken and written English (according to the European Common Framework for Languages) and a C1 level in reading skills. The scientific committee recognises IELTS or Cambridge Exams, or documented attestation of native-speaker ability. Only language certificates obtained within two years of application to this course will be considered valid. A native speaker is considered to be a person who has lived, studied or worked in an Anglophone country for at least three years. 
Further requirements are: 
Presentation of a transcript from a university or other post-secondary educational institution that demonstrates study in economics, business studies, economic history, Italian cultural studies, political science or other sectors deemed to be congruent with the scope of this course as considered by the selection committee;
Admission is carried out by a committee of three professors nominated by the scientific committee and is based on a candidate selection according to documents presented. Students who will receive the required diplomas or titles after the admission deadline but before registration may be admitted on a waiting list.

APPLICATION AND ADMISSION PROCEDURES

This course will activate upon receiving a minimum of 15 applicants. It will accept a maximum of 45 students. The course will not be activated if enrolment does not reach the minimum number of students required. 
If applications exceed 45 students, the scientific committee will proceed with admissions selection based on the quality of the candidate's experience, studies, scientific and professional activity as documented by their application.

Applications presented by students regularly registered in courses at Villanova Business School will be internally evaluated by the partner professors of the Villanova Business School and approved by the Scientific Committee.
Admission evaluation will take into account:
- curriculum: max 30 points;
- English language certification: C2 10 points, C1 7 points, B2 4 points
- final degree evaluation and/or GPA (grade point average) or weighted average marks of degree programme in progress.
Points attributed for academic performance as attested by the undergraduate degree presented, GPA (Grade Point Average) or weighted average of marks in an active degree course will be considered as part of the academic c.v. and will be attributed as follows: 
- 10 points for university degree obtained with maximum final marks =110/110 lode; 
- 8 points for university degree obtained with marks between 104/110 and maximum; 
- 4 points for university degree obtained with marks less than a 104/110.
- 10 points for GPA (grade point average) of 3.5-4.0/or average weighted marks equivalent to 95% or higher;
- 8 points for GPA (grade point average) of 3.0-3.49/ or average weighted marks equivalent to 85%-94.9%;
- 4 points for GPA (grade point average) of 2.5-2.99/ or average weighted marks equivalent to 75%-84.9%.).

The application form must be submitted by 24:00 on 24 November 2017 (Italian local time), according to the instructions stated in Art. 3 of the Programme Announcement (Application and Admission Selection Process).

ONLINE REGISTRATION
Candidates admitted to the programme must register by 24:00 on 18 January 2018 (Italian local time), following the instructions for the registration process 

Modulistica
Modulo di ammissione
Iscrizione
Puoi iscriverti dal 18/12/2017 al 18/01/2018 . Tramite la procedura online puoi iscriverti al corso e scaricare il modulo elettronico (MAV) per il pagamento della contribuzione.
Iscrizione online
Iscriviti online Guida all'Iscrizione online
Contribuzione

L'ammontare complessivo dei contributi di iscrizione è di 3.000,00 euro da versare in un'unica rata entro il 18 gennaio 2018, utilizzando il bollettino MAV di versamento della contribuzione che sarà generato dalla procedura di iscrizione on-line.

Coordinate Bancarie per i pagamenti dall'estero

IBAN IT 87N 03111 68701 000000013607

BIC   BLOPIT22

- - - - -

The total amount of the tuition fee for the 2017-2018 edition of the course is 3.000,00 euro to be paid in a single instalment by 24:00 (Italian local time) on 18 January 2017. This may be paid by using the MAV bill that is generated through the online registration process.

Coordinate Bancarie per i pagamenti dall'estero

IBAN IT 87N 03111 68701 000000013607

BIC   BLOPIT22

Documentazione utile

Bando download

Richiesta informazioni sulla didattica del corso

Organizzazione

Direttore del Corso: Prof.ssa Antonella Negri, Dipartimento di Scienze della Comunicazione, Studi Umanistici e Internazionali (DISTUM)

A chi rivolgersi

Dott.ssa Sandra Abderhalden (Manager didattico)

Dr. Peter Cullen (coordinatore scientifico e didattico, Villanova Resident Director in Urbino)

Contatti
Dott.ssa Sandra Abderhalden
  sandra.abderhalden@uniurb.it
Dr. Peter Cullen
  peter.cullen@uniurb.it

Richiesta informazioni di carattere amministrativo

Segreteria
Ufficio Dottorato e Alta Formazione
 Via Valerio 9 - 61029 Urbino PU
Orari di apertura
Dal lunedì al venerdì dalle ore 9 alle ore 13. Apertura pomeridiana: martedì dalle ore 14 alle ore 17
Contatti
 Tel. +39 0722 304634 / +39 0722 304635 / +39 0722 304636   altaformazione@uniurb.it

Condividi


Questo contenuto ha risposto alla tua domanda?


Il tuo feedback è importante

Raccontaci la tua esperienza e aiutaci a migliorare questa pagina.

numero verde

800 46 24 46

Richiesta informazioni

informazioni@uniurb.it

Posta elettronica certificata

amministrazione@uniurb.legalmail.it

Social

Performance della pagina

Università degli Studi di Urbino Carlo Bo
Via Aurelio Saffi, 2 – 61029 Urbino PU – IT
Partita IVA 00448830414 – Codice Fiscale 82002850418
2017 © Tutti i diritti sono riservati

Top