Università degli Studi di Urbino Carlo Bo / Portale Web di Ateneo


INTERNATIONALISATION STRATEGIES
STRATEGIE DI INTERNAZIONALIZZAZIONE

A.Y. Credits
2015/2016 8
Lecturer Email Office hours for students
Fabio Musso

Assigned to the Degree Course

Date Time Classroom / Location

Learning Objectives

The course aims to provide knowledge on the internationalization process of firms, about which assumptions and conditions, criteria, strategic and operational choices are analyzed. In particular, strategic and organizational issues related to the selection of foreign countries, the choice of mode of entry and distribution channels, channel relationships at the international level will be deepened. The course also deals with the criteria for a strategic approach to international business planning. Particular attention is directed to the conditions of development of internationalization strategies of small and medium-sized enterprises.

Program

• The evolution of international trade: trends and general scenario of international trade.
• The position of Italian firms in the global competitive environment.
• Internationalization: theories and models for international business development.
• The selection of foreign markets.
• Criteria for the choice of the entry mode.
• The business development planning in foreign markets: budgeting and controlling systems.

Teaching Material

The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it

Didactics, Attendance, Course Books and Assessment

Didactics

Lectures, group work, case discussions, business testimonials, seminars.

Course books

1) Musso F. (2013), Strategie e competitività internazionale delle piccole e medie imprese. Un'analisi sul settore della meccanica, Cedam, Padova.

 

2) Materiale didattico (dispense, articoli, casi studio) che verrà distribuito nel corso delle lezioni.

Assessment

Oral examination

Additional Information for Non-Attending Students

Didactics

 

Course books

1) Musso F. (2013), Strategie e competitività internazionale delle piccole e medie imprese. Un'analisi sul settore della meccanica, Cedam, Padova.

 

2) Francioni B., Musso F., Pagano A. (2012), "Il ruolo dei consorzi per la valorizzazione del Made in Italy nel mercato indiano", Piccola Impresa/Small Business, n. 3, scaricabile al sito: http://econpapers.repec.org/paper/pramprapa/49757.htm

 

3) Musso F. (2006), “Strategie di internazionalizzazione fra economie distrettuali e filiere estese”, Sinergie, n. 69, scaricabile al sito: http://www.cueim.org (sezione archivio)

Assessment

Oral examination

« back Last update: 30/01/2016

Condividi


Questo contenuto ha risposto alla tua domanda?


Il tuo feedback è importante

Raccontaci la tua esperienza e aiutaci a migliorare questa pagina.

Se sei vittima di violenza o stalking chiama il 1522

Il 1522 è un servizio pubblico promosso dalla Presidenza del Consiglio dei Ministri – Dipartimento per le Pari Opportunità. Il numero, gratuito è attivo 24 h su 24, accoglie con operatrici specializzate le richieste di aiuto e sostegno delle vittime di violenza e stalking.

Posta elettronica certificata

amministrazione@uniurb.legalmail.it

Social

Performance della pagina

Università degli Studi di Urbino Carlo Bo
Via Aurelio Saffi, 2 – 61029 Urbino PU – IT
Partita IVA 00448830414 – Codice Fiscale 82002850418
2021 © Tutti i diritti sono riservati

Top