THEORIES AND TECHNIQUES OF PSYCHOLOGICAL INTERVIEW
TEORIE E TECNICHE DEL COLLOQUIO PSICOLOGICO
Theories and techniques of psychological interview
Teorie e tecniche del colloquio psicologico
A.Y. | Credits |
---|---|
2016/2017 | 8 |
Lecturer | Office hours for students | |
---|---|---|
Antonello Colli | Thursday from 08:00 to 09:00 a.m. To fix an appointment please write to: antonello.colli@uniurb.it |
Assigned to the Degree Course
Date | Time | Classroom / Location |
---|
Learning Objectives
The main goal of the course is to develop students’ knowledge of the relationship between theoretical models and operating practices of the clinical psychological interview. The course will specifically focus on the diagnostic models and on different methods of the clinical interview. The course offers a methodological framework for future clinicians in order to adopt an approach that integrates descriptives and interpretative features.
Program
The initial part of the course will focus on the presentation of different interview models (psychiatric, psychodynamic, clinical psychology). We will be present two interview models, the first oriented to the diagnosis according to DSM-V and the second according to a dynamic perspective.
The second part of the course will be dedicated to the illustration of some costitutive dimension, such as relational models, identification process, defense mechanisms.
Bridging Courses
None
Learning Achievements (Dublin Descriptors)
In relation to the discipline the student must show competence on:
- theoretical and practical bases in different clinical settings.
-main techniques of interview (Phases, function, context, objectives, guidelines)
-The ability to integrate theoretical aspects of the main models with their application in clinical practice.
-The ability to recognize the main components within clinical interview
Teaching Material
The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it
Supporting Activities
The teaching material made available by the lecturer can be found, together with other supporting activities, inside the Moodle platform › blended.uniurb.it
Teaching, Attendance, Course Books and Assessment
- Teaching
Front lessons, seminars
- Attendance
Attendance is not compulsory
- Course books
Nussbaum, A. M. (2014). L'esame diagnostico con il DSM-5. Cortina Editore, Milano
Amadei, G., De Coro, A., Lang, M., Madeddu, F., Rizzi, P. (2003). La comprensione clinico-dinamica del colloquio. Una guida. Milano: Libreria Cortina, pp. 339.
Del Corno, F., & Lang, M. (a cura di). (2013). Psicologia clinica. Vol. II: La relazione con il paziente. Incontro con il paziente, colloquio clinico, restituzione. Franco Angeli, Milano. Capitoli: Sezione I: capitoli 1 (La relazione tra psicologo clinico e paziente) e 2 (Il processo diagnostico); Sezione II: capitoli 2 (La sfiducia e la diffidenza. Un criterio formativo al primo colloquio) e 3 (Il primo colloquio)
Colli, A. (2016). Psicoterapia dinamica. Teoria, clinica e ricerca. Carocci Editore. Capitoli (5; 6; 7; 8; 9)
Optional: Dazzi, N., Lingiardi, V., Colli, A. (2006). La ricerca in psicoterapia. Modelli e strumenti. Cortina Editore, Milano. Capitoli (13; 14; 15; 19; 20; 21; 22; 25; 26; 29)
- Assessment
The objectives are verified by a written exam with a oral integration
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Additional Information for Non-Attending Students
- Teaching
There is no difference with the informations provided for Attending Students
- Attendance
There is no difference with the informations provided for Attending Students
- Course books
There is no difference with the informations provided for Attending Students
- Assessment
There is no difference with the informations provided for Attending Students
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Notes
None
« back | Last update: 24/10/2016 |