Università degli Studi di Urbino Carlo Bo / Portale Web di Ateneo


CLINICAL BIOCHEMISTRY
BIOCHIMICA CLINICA

A.Y. Credits
2016/2017 6
Lecturer Email Office hours for students
Serafina Battistelli Friday hours 11,00-13,00

Assigned to the Degree Course

Biological Sciences (L-13)
Curriculum: SANITARIO MOLECOLARE
Date Time Classroom / Location

Learning Objectives

The course aims to provide students of Biological Sciences with the basic knowledge of clinical biochemistry through the study of the main biochemical parameters as indicators of pathological processes or organ function.

Program

Part 1°.  General aspects of the clinical chemistry laboratory
-  Role and importance of clinical biochemistry in the diagnosis.
-  Organization of chemical-clinical laboratory. 
-  Fluids and biological samples: blood, urine, cerebrospinal fluid, amniotic fluid,    seminal fluid, synovial, pleural and  pericardial  fluids.
-  The  collecting  of the various types of biological samples.
-  Processing and storage of various biological samples.
-  Nomenclature and reporting.
Part 2°.
- Regulation of acid-base  equilibrium and electrolyte balance.
-Renal function and urinalysis
- Alterations in the metabolism of carbohydrates. Hyper-and hypoglycemia.DiabetesClinical biochemistry of pancreas.
- Alterations in lipid metabolisrm.  
- The markers of cardiac damage
- Clinical biochemistry of liver.   
- Tumor markers.
- Male and female fertility.

Learning Achievements (Dublin Descriptors)

Knowledge and understanding
Know and understand the basic concepts of clinical biochemistry. 
Identify ways that regulate the body maintain balance.
Describe the main biochemical markers used in clinical diagnostics. 
Acquire the specific language. 
Applying knowledge and understanding
Being able to apply the acquired knowledge for the proper execution and interpretation of the main laboratory tests.  
Making judgements
Be able to critically evaluate the analytical methods and the results of the laboratory tests and, based on them, to make assumptions
Communication skills 
Ability to explain the results of the study with appropriate terminology and in a logical, clear and correct.
Learning skills
Be able to collect and process the information given by the teacher with those of texts and on line documents.
Being able to link and integrate the knowledge learned with those provided in previous courses.
 

Teaching Material

The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it

Teaching, Attendance, Course Books and Assessment

Teaching

lectures

Course books

ANTONOZZI I., GULLETTA E.: Medicina di laboratorio. Piccin 2012
or alternatively:
CIOFFI M.: Manuale di diagnostica di laboratorio. Minerva Medica 2010
SPANDRIO L.: Principi e Tecniche di Chimica clinica. Piccin
SACCHETTI L.: Medicina di laboratorio. Sorbona Ed.

Assessment

oral examination

Disabilità e DSA

Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.

A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.

Additional Information for Non-Attending Students

Teaching

lectures

Course books

ANTONOZZI I., GULLETTA E.: Medicina di laboratorio. Piccin 2012
or alternatively:
CIOFFI M.: Manuale di diagnostica di laboratorio. Minerva Medica 2010
SPANDRIO L.: Principi e Tecniche di Chimica clinica. Piccin
SACCHETTI L.: Medicina di laboratorio. Sorbona Ed.

Assessment

oral examination

Disabilità e DSA

Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.

A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.

« back Last update: 21/10/2016

Il tuo feedback è importante

Raccontaci la tua esperienza e aiutaci a migliorare questa pagina.

15 22

Se sei vittima di violenza o stalking chiama il 1522, scarica l'app o chatta su www.1522.eu

Il numero, gratuito è attivo 24 h su 24, accoglie con operatrici specializzate le richieste di aiuto e sostegno delle vittime di violenza e stalking.

Posta elettronica certificata

amministrazione@uniurb.legalmail.it

Social

Università degli Studi di Urbino Carlo Bo
Via Aurelio Saffi, 2 – 61029 Urbino PU – IT
Partita IVA 00448830414 – Codice Fiscale 82002850418
2024 © Tutti i diritti sono riservati

Top