PHYLOSOPHYCAL HERMENEUTICS
ERMENEUTICA FILOSOFICA
Comprehension, sense and power. The philosophical twentieth century among hermeneuticus, critical theory and problematic developments of biopolitics and anthropotechnic.
Comprensione, senso e potere. Il Novecento filosofico tra ermeneutica, teoria critica e gli sviluppi problematici della biopolitica e dell'antropotecnica.
A.Y. | Credits |
---|---|
2017/2018 | 6 |
Lecturer | Office hours for students | |
---|---|---|
Davide D'Alessandro | On Tusday and on Wednesday at 1 p.m. – 2 p.m. |
Assigned to the Degree Course
Date | Time | Classroom / Location |
---|
Date | Time | Classroom / Location |
---|
Learning Objectives
The Course of philosophical Hermeneuticus, addressed to the students of Sciences of Education (curriculum Educator for adulthood), during the academic year, it is proposed to develop the theme of relationship between philosophical hermeneuticus (Gadamer) and critical theory (the first Habermas) and its problematic developments between hermeneuticus of itself, biopolitics e anthropotechnic, (Agamben, Canetti, Esposito, Foucault e Sloterdijk).
Program
- Philosophical Hermeneuticus of Gadamer and the problema of human’s educational and trainng.
- Hermeneuticus and critical theory of the first Habermas. Public sphere, psychoanalysis, political theory and social philosophy.
- Live and power. Hermeneuticus of itself and biopolitics (Agamben, Esposito and Foucault).
- Hermeneuticus of Canetti. The metamorphoses of power and the struggle against death.
- Anthropotechnic of Sloterdijk. Human nature and philosophical practices.
Bridging Courses
None.
Learning Achievements (Dublin Descriptors)
In relation to the discipline the student must show the mastery of:
- basic knowlege;
- understanding the core concepts of discipline;
- ability to use knowledge and concepts to think according to the logic of discipline.
Teaching Material
The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it
Supporting Activities
Non-disciplinary supplementary seminars will take place during the Course and will be carried by the professor of the chair, Dr. Alberto Simonetti.
Teaching, Attendance, Course Books and Assessment
- Teaching
Frontal lessons, exercises and scientific-didactic supplementary training seminaries.
- Attendance
None. The participation in lessons is recommended for the development of learning logic of disciplines.
- Course books
- HANS-GEORG GADAMER, Educare è educarsi, il Melangolo, Genova, 2014.
- ANTONIO DE SIMONE, Il primo Habermas. Ritratti di pensiero, Morlacchi, Perugia, 2017.
- DAVIDE D'ALESSANDRO, La vita del potere. Una storia filosofica e politica, Morlacchi, Perugia, 2017.
- Assessment
Oral examination.
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Additional Information for Non-Attending Students
- Teaching
For students who do not attend the program and study texts indicated in the vademecum are confirmed.
- Attendance
None. Eventual participation in lessons promotes the development of learning logic of disciplines.
- Course books
- HANS-GEORG GADAMER, Educare è educarsi, il Melangolo, Genova, 2014.
- ANTONIO DE SIMONE, Il primo Habermas. Ritratti di pensiero, Morlacchi, Perugia, 2017.
- DAVIDE D'ALESSANDRO, La vita del potere. Una storia filosofica e politica, Morlacchi, Perugia, 2017.
- Assessment
Oral examination.
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Notes
The teacher declares the availability to agree with foreign students in the Erasmus Project, personalized programs.
« back | Last update: 20/07/2017 |