HISTORY OF MODERN ART
STORIA DELL'ARTE MODERNA
The myth of Raphael
Il mito di Raffaello
A.Y. | Credits |
---|---|
2020/2021 | 8 |
Lecturer | Office hours for students | |
---|---|---|
Bonita Cleri | friday 11-13 in the Albani Palace |
Assigned to the Degree Course
Date | Time | Classroom / Location |
---|
Date | Time | Classroom / Location |
---|
Learning Objectives
The student will ave to relate the historical and artistic figure of Raphael Sanzio to the following centuries, as the figure of Sanzio is perceived in the various periods.
Program
Artistic literature on Raphael fron the live to the nineteenth century.
The myth created by Giorgio Vasari, Germany misticism: Confraternity of the Nazzareni.
Raphael's life in 19th centrury paintings.
Reception of Raphael in his city.
Bridging Courses
Knowledge of Renaissance and artistic literature.
Learning Achievements (Dublin Descriptors)
Ability to read the work of art, contextualise its value over different periods.
Teaching Material
The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it
Supporting Activities
Guided tours
Teaching, Attendance, Course Books and Assessment
- Teaching
Frontal lessons
- Attendance
Chech in hal course
- Course books
Raffaello: elementi di un mito. Le fonti,la letteratura artistica, la pittura di generestorico, Centro Di, Firenze 1984..
A. Iacobini, Giovanni Santi e Raffaello, padre e figlio: storia di un mito purista, in R. Varese (a cura di), Giovanni Santi, atti del convegno (Urbino 17-19 marzo 1995), Electa, Milano 1999, pp. 198-205.
D. Sogliani, Fortuna e mito di Raffaello nell'Ottocento, in L. V. Bardovskaja (a cura di) La morte di Raffaello. Storia di un dipinto di Felice Schiavoni, Skira, Milano 2009, pp. 33-55.
Raffaello e l'eco del mito, catalgoo della mostra a cura di AA.VV., Electa/Marsilio, 2018.
M. Lanfranconi, Ille hic est Raphael. La morte di Raffaello nelle parole dei contemporanei, in Raffaello.1520-1483, Skira, Milano 2020, pp. 43-53.
Raffaello a Urbino., Culto, memorie, identità,Ricezione di Raffaello nella sua città. cura di M. Moretti, in corso di stampa..
- Assessment
Oral examination.
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Additional Information for Non-Attending Students
- Teaching
Online seminar for writing the essay.
- Attendance
Editing of an essay of 6/8 pages on a topic chosen by the course.
- Course books
A. Iacobini, Giovanni Santi e Raffaello, padre e figlio: storia di un mito purista, in R. Varese (a cura di), Giovanni Santi, atti del convegno (Urbino 17-19 marzo 1995), Electa, Milano 1999, pp. 198-205.
D. Sogliani, Fortuna e mito di Raffaello nell'Ottocento, in L. V. Bardovskaja (a cura di) La morte di Raffaello. Storia di un dipinto di Felice Schiavoni, Skira, Milano 2009, pp. 33-55.
Raffaello e l'eco del mito, catalgoo della mostra a cura di AA.VV., Electa/Marsilio, 2018.
M. Lanfranconi, Ille hic est Raphael. La morte di Raffaello nelle parole dei contemporanei, in Raffaello.1520-1483, Skira, Milano 2020, pp. 43-53.
Raffaello a Urbino., Culto, memorie, identità,Ricezione di Raffaello nella sua città. cura di M. Moretti, in corso di stampa..
- Assessment
Oral examination.
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
« back | Last update: 20/07/2020 |