MATHEMATICS EDUCATION
DIDATTICA DELLA MATEMATICA
A.Y. | Credits |
---|---|
2021/2022 | 6 |
Lecturer | Office hours for students | |
---|---|---|
Alessia Muratori | After the lessons with appointment |
Assigned to the Degree Course
Date | Time | Classroom / Location |
---|
Date | Time | Classroom / Location |
---|
Learning Objectives
The course guides the student to understand the difficulties in math and how to manage them in their future experience as teachers. It gives also instruments and methods to understand how to help children during the lessons also studying and analysing some cases.
Program
Methods to teach:
- Numbers
- Geometry
- Problems and problem solving (strategies and methods)
The importance of the emotions in the way to approach maths, mistakes and misundertandings and how to correct them.
Teaching Material
The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it
Teaching, Attendance, Course Books and Assessment
- Teaching
Interactive lessons and exercises.
- Course books
· Rosetta Zan, Difficoltà in matematica. Osservare, interpretare, intervenire, Springer, Milano, 2007 (pagg. 306);
· B. D'Amore, M.I. Fandiño Pinilla, G. Gabellini, I. Marazzani, F. Masi, S. Sbaragli, Infanzia e matematica. Didattica della matematica nella scuola dell'infanzia, Pitagora, Bologna, 2004. Da pag. 1 a pag. 125 e da pag. 163 a pag. 195 ( pag. 158);
· G. Gabellini, F. Masi, Problemi, Carocci, Roma, 2005. (pagg. 122).
I testi (facoltativi) che seguono vengono proposti come integrazione ed approfondimento dei temi affrontati nel corso delle lezioni:
Baccaglini Frank et alii. Didattica della matematica. Milano: Mondadori. 2018.
A. Biancardi, A. Ara. La matematica con le app. Roma: Carocci 2018
B. D'Amore. Il problema di matematica nella pratica didattica. Modena: Digital Docet. 2014.
G. Lakoff e R.E. Nuñez. Da dove viene la matematica. Come la mente embodied dà origine alla matematica. Torino: Bollati Boringhieri. 2005
F. Paoli Didattica della matematica: dai tre agli undici anni. Roma: Carocci 2014
C. Sabena et alii. Insegnare e apprendere la matematica nella scuola dell'infanzia e primaria. Milano: Mondadori 2019
D. Tall. Imparare a pensare matematicamente. Esplorando i tre mondi della matematica. Roma: Editori Riuniti. 2016.
R. Zan. I problemi di matematica. Difficoltà di comprensione e formulazione del testo. Roma: Carocci. 2016.
- Assessment
Oral exam.
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
« back | Last update: 02/10/2021 |