Università degli Studi di Urbino Carlo Bo / Portale Web di Ateneo


GENERAL PEDAGOGY
PEDAGOGIA GENERALE

A.Y. Credits
2021/2022 8
Lecturer Email Office hours for students
Rosella Persi Friday afternoon with appointment
Teaching in foreign languages
Course with optional materials in a foreign language
This course is entirely taught in Italian. Study materials can be provided in the foreign language and the final exam can be taken in the foreign language.

Assigned to the Degree Course

Modern Languages and Intercultural Studies (LM-37)
Curriculum: DIDATTICA E RICERCA
Date Time Classroom / Location
Date Time Classroom / Location

Learning Objectives

The aim of the course is to make students competent and responsible for the important role they will play in the socio-educational context of their professional field. Education is fundamental to answer the great problems of contemporary society. With this course you start a reflection on the importance of educate to the environment, to interculture, to motor activity

Program

the course aims to provide students with the epistemological foundations of general pedagogy

Bridging Courses

there are no propaedeuticity

Learning Achievements (Dublin Descriptors)

In relation to General Pedagogy the student will have to show:
- to master the basic knowledge;
- to understand and know how to transmit the fundamental concepts of the discipline;
- the ability to use knowledge and concepts to reason according to the logic of the discipline and in the areas of professional responsibility to which they will be called.

Teaching Material

The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it

Supporting Activities

The texts will be accompanied by in-depth seminars, critical vision of 'excerpts' of films and application exercises of theoretical formulations.

For all the details, students are invited to consult the moodle blended platform and to use the institutional email '@campus'.


Teaching, Attendance, Course Books and Assessment

Teaching

The lessons will take place in presence and also in telematic form. During the course there will be in-depth seminars and theoretical-practical exercises 

Students are invited to consult the blended  

Attendance

there are no frequency obligations

Course books

Course books

book for the examination of general pedagogy prof.ssa Persi

 The examination consists of 4 texts. 2 equal for all and two (2) to be chosen by the student among those proposed in point B.

 A) study:

Testi di studio per l'esame di pedagogia generale prof.ssa Persi

 L’esame consta di quattro (4) testi. Due uguali per tutti e due (2) a scelta dello studente tra quelli proposti al punto B.

Programma di Pedagogia generale prof. R. Persi 2021-2022

Testi comuni a tutti gli studenti del corso:

1.     Persi R. (a cura di) Contesti pedagogici. Intercultura Ambiente Teattro Sport, Aracne, 2019 (TESTO PER TUTTI)

2.    Gennari M., Trattato di pedagogia generale, StudiBompiani, 2006

non trovando Gennari si può sostituire con

Mollo G., Linee di Pedagogia generale, Mortacchi editore, 2014

Testi a scelta tra i seguenti (2):

Per chi desidera affrontare tematiche interculturali:

1 D'Ignazi P,, Ripensare l'intercultura tra conflitti, antinomie e utopie, Aracne, 2019

2 D'Ignazi P, Educazione e comunicazione interculturale, Carocci, 2008

3. 

-Per chi desidera approfondire tematiche legati al genocidio e sulla storia del Rwanda:

1.     Safari M.C. (a cura di) Scatti di Memoria 1994/2014, Palombi ed., Roma, 2015. (presentazione del testo da parte della curatrice che lo porterà agli studenti. Non va ordinato, eventualmente preso a lezione)

2.     Ruggeri C., Dall’inferno si ritorna, Giunti, 2015.

E' possibile proporre alla docente altri testi sul tema.

Per chi desidera approfondire tematiche legati alle emozioni:

1.     Oetly K., Breve storia delle emozioni, Il Mulino, 2015

2.     Masci S., A scuola di emozioni. Armando editore, 2012

3.     Mannucci A., Landi M., Collacchioni L., Per una pedagogia e una didattica delle emozioni, Edizioni del Cerro, 2006

4.     Nardone G., Emozioni, Ponte alle Grazie, 2019

5     Castelli Gattinara E., Dieci lezioni sulle emozioni. Giunti, 2018

-Per chi desidera approfondire tematiche ambientali:

1.    Persi R., L'ambiente a scuola. Processi formativi e approcci metodologici, FrancoAngeli 2008

2.    Persi R., Ambiente. Conoscere per educare. FrancoAngeli 2011

3.     Persi R., Ambiente: suggestioni pedagogiche, Pearson,  2015.

5.     Borgogni A., Geri M., Lenzerini F., Sport e ambiente. Una relazione sostenibile, edizioni la meridiana 2004

It is possible to submit further texts not included in the list to the teacher.

Assessment

The exam will be oral, but given the high number of the course the teacher reserves the right, if necessary, to take the exam also through a first written test followed by the oral.

Disabilità e DSA

Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.

A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.

Additional Information for Non-Attending Students

Teaching

there are no differences in the program between attending and non-attending students
see above

Course books

Study texts for the General Pedagogy exam prof.ssa Persi

 The exam consists of four (4) texts. Two the same for all and two (2) of the student's choice from those proposed in point B.

Program of General Pedagogy prof. R. Persi 2021-2022

Texts common to all students in the course:

1.     Persi R. (a cura di) Contesti pedagogici. Intercultura Ambiente Teattro Sport, Aracne, 2019 (TESTO PER TUTTI)

2.    Gennari M., Trattato di pedagogia generale, StudiBompiani, 2006

non trovando Gennari si può sostituire con

Mollo G., Linee di Pedagogia generale, Mortacchi editore, 2014

Testi a scelta tra i seguenti (2) l'elenco è in fase di completamento:

Per chi desidera affrontare tematiche interculturali:

1 D'Ignazi P,, Ripensare l'intercultura tra conflitti, antinomie e utopie, Aracne, 2019

2 D'Ignazi P, Educazione e comunicazione interculturale, Carocci, 2008

3. 

-Per chi desidera approfondire tematiche legati al genocidio e sulla storia del Rwanda:

1.     Safari M.C. (a cura di) Scatti di Memoria 1994/2014, Palombi ed., Roma, 2015. (presentazione del testo da parte della curatrice che lo porterà agli studenti. Non va ordinato, eventualmente preso a lezione)

2.     Ruggeri C., Dall’inferno si ritorna, Giunti, 2015.

3

E' possibile proporre alla docente altri testi sul tema.

Per chi desidera approfondire tematiche legati alle emozioni:

1.     Oetly K., Breve storia delle emozioni, Il Mulino, 2015

2.     Masci S., A scuola di emozioni. Armando editore, 2012

3.     Mannucci A., Landi M., Collacchioni L., Per una pedagogia e una didattica delle emozioni, Edizioni del Cerro, 2006

4.     Nardone G., Emozioni, Ponte alle Grazie, 2019

5     Castelli Gattinara E., Dieci lezioni sulle emozioni. Giunti, 2018

-Per chi desidera approfondire tematiche ambientali:

1.    Persi R., L'ambiente a scuola. Processi formativi e approcci metodologici, FrancoAngeli 2008

2.    Persi R., Ambiente. Conoscere per educare. FrancoAngeli 2011

3.     Persi R., Ambiente: suggestioni pedagogiche, Pearson,  2015.

5.     Borgogni A., Geri M., Lenzerini F., Sport e ambiente. Una relazione sostenibile, edizioni la meridiana 2004

Per i testi scelti che non si trovano è possibile contattare la docente.

E’ possibile sottoporre al docente ulteriori testi non inseriti nella lista.

« back Last update: 03/03/2022

Il tuo feedback è importante

Raccontaci la tua esperienza e aiutaci a migliorare questa pagina.

15 22

Se sei vittima di violenza o stalking chiama il 1522, scarica l'app o chatta su www.1522.eu

Il numero, gratuito è attivo 24 h su 24, accoglie con operatrici specializzate le richieste di aiuto e sostegno delle vittime di violenza e stalking.

Posta elettronica certificata

amministrazione@uniurb.legalmail.it

Social

Università degli Studi di Urbino Carlo Bo
Via Aurelio Saffi, 2 – 61029 Urbino PU – IT
Partita IVA 00448830414 – Codice Fiscale 82002850418
2024 © Tutti i diritti sono riservati

Top