Università degli Studi di Urbino Carlo Bo / Portale Web di Ateneo


CONTEMPORARY HISTORY I mutuato
STORIA CONTEMPORANEA I

A.Y. Credits
2023/2024 6
Lecturer Email Office hours for students
Amoreno Martellini students need to book office hours via email

Assigned to the Degree Course

Philosophy of Information. Theory and Management of Knowledge (LM-78)
Curriculum: FILOSOFIA E STORIA DELLE SCIENZE
Date Time Classroom / Location
Date Time Classroom / Location

Learning Objectives

The main objective of the course is to provide students with the critical tools for understanding the main issues in the history of the twentieth century; in particular, the course will focus on the decades following the Second World War, between the economic miracle and the collapse of the Berlin Wall.

Program

The general part will be dedicated to the analysis of the central themes of the history of the second half of the twentieth century, starting from the end of the Second World War up to the reformulation of new political balances and new social arrangements following the fall of the Berlin wall and the consequent end of the "short century". This will be followed by an in-depth study on issues concerning youth cultures and countercultures in the sixties and seventies.

Learning Achievements (Dublin Descriptors)

- Knowledge and understanding: the student acquires knowledge of the fundamental issues of the history of the 20th century and of the main historiographical interpretations

- Ability to apply knowledge and understanding: The student acquires the ability to interpret historical sources and apply them to a given historiographical framework

- Making judgments: The student acquires critical skills that enable them to understand and evaluate the historical issues and the texts that analyze them independently

- Communication skills: The student understands and knows how to use the specialized language of the discipline.

- Learning skills: The student acquires the methodological tools and bibliographic-critical skills necessary to achieve the necessary basic preparation and to further develop their area of knowledge

Teaching Material

The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it

Teaching, Attendance, Course Books and Assessment

Teaching

Lectures

Course books

Overall, the exam must be prepared on n. 3 texts, chosen from the following three groups.

a) General part: n.1 text chosen from:

1. P. Viola, Il Novecento, Einaudi (dal secondo dopoguerra in avanti) 

2. P. Ginsborg, Storia d'Italia dal dopoguerra a oggi, Einaudi

3. U. Gentiloni, Storia dell'Italia contemporanea 1943-2019, Il Mulino

4. E.J. Hobbsbawm, The short twentieth century

b) Italian history: n. 1 text chosen from:

1. G. Crainz, Il paese mancato, ed. Donzelli

2. M. Dondi, L'eco del boato. Storia della strategia della tensione. 1965-1974, ed. Laterza

3. A. Giovafnoli, Il caso Moro, ed. Il Mulino

4. P. Ignazi, Il potere dei partiti. La politica in Italia dagli anni sessanta a oggi, ed. Laterza

c) History of the world: n.1 text chosen from:

1. J.L. Harper, La guerra fredda, ed Il Mulino

2. M. Flores, Letà del sospetto. I processi politici della guerra fredda, ed. Il Mulino

3. M. Flores, In terra non c'è il paradiso. Il racconto del comunismo, ed. Baldini e Castoldi

4. V. De Grazia, L'impero irresistibile. La società dei consumi americana alla conquista del mondo, ed. Einaudi

5. G. Mammarella, Europa e Stati Uniti dopo la guerra fredda, ed. Il Mulino

In-depth study of youth cultures

1. A. Martellini, All'ombra delle altrui rivoluzioni. Parole e icone del Sessantotto, ed. Bruno Mondadori

Further bibliographical information will be provided to attending students during the lessons

Additional Information for Non-Attending Students

Attendance

There are no differences compared to attending students

Course books

There are no differences compared to attending students

Assessment

There are no differences compared to attending students

Disabilità e DSA

Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.

A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.

« back Last update: 26/02/2024

Il tuo feedback è importante

Raccontaci la tua esperienza e aiutaci a migliorare questa pagina.

Il tuo 5x1000 per sostenere le attività di ricerca

L'Università di Urbino destina tutte le risorse che deriveranno da questa iniziativa alla ricerca scientifica ed al sostegno di giovani ricercatori.

15 22

Se sei vittima di violenza o stalking chiama il 1522, scarica l'app o chatta su www.1522.eu

Il numero, gratuito è attivo 24 h su 24, accoglie con operatrici specializzate le richieste di aiuto e sostegno delle vittime di violenza e stalking.

Posta elettronica certificata

amministrazione@uniurb.legalmail.it

Social

Università degli Studi di Urbino Carlo Bo
Via Aurelio Saffi, 2 – 61029 Urbino PU – IT
Partita IVA 00448830414 – Codice Fiscale 82002850418
2024 © Tutti i diritti sono riservati

Top