CONTEMPORARY HISTORY
STORIA CONTEMPORANEA
A.Y. | Credits |
---|---|
2015/2016 | 8 |
Lecturer | Office hours for students | |
---|---|---|
Stefano Pivato |
Assigned to the Degree Course
Date | Time | Classroom / Location |
---|
Learning Objectives
The course provides the students with the skills to understand and critically reflect on the main topics of the Italian Republic during the XX century. It also focuses on the public use of history, with the aim of acquiring the skills of its critical reading. The course aims to develop the learning capacity of students.
Program
The course is divided in two main parts:
1) the history of Italian Republic during the XX century;
2) the "political fables", the public use of history and of farse news, the relationship between public sphere and private sphere.
Teaching Material
The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it
Teaching, Attendance, Course Books and Assessment
- Teaching
Lectures
Multimedia
Texts and documents
- Attendance
No compulsory attendance
- Course books
Paul Ginsborg, Storia d'Italia dal dopoguerra a oggi, Einaudi, Torino 2006;
Stefano Pivato, I comunisti mangiano i bambini. Storia di una leggenda, il Mulino, Bologna 2013;
Stefano Pivato, Favole e politica. Pinocchio, Cappuccetto rosso e la guerra fredda, il Mulino, Bologna 2015.
- Assessment
Oral examination
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Additional Information for Non-Attending Students
- Course books
Paul Ginsborg, Storia d'Italia dal dopoguerra a oggi, Einaudi, Torino 2006;
Stefano Pivato, I comunisti mangiano i bambini. Storia di una leggenda, il Mulino, Bologna 2013;
Stefano Pivato, Favole e politica. Pinocchio, Cappuccetto rosso e la guerra fredda, il Mulino, Bologna 2015.
- Assessment
Oral examination
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
« back | Last update: 27/01/2016 |