GREEK HISTORY
STORIA GRECA
Women's role in the ancient Greek world
Il ruolo della donna nel mondo greco antico
A.Y. | Credits |
---|---|
2016/2017 | 6 |
Lecturer | Office hours for students | |
---|---|---|
Maria Grazia Fileni | Wednesday, 11-13 |
Assigned to the Degree Course
Date | Time | Classroom / Location |
---|
Learning Objectives
To knowledge the most important dynamics of the political, social, economic history of the Greek world and of their chronological contexts; to develop the ability to analyse the contents of the sources according to a critical and comparative method.
Program
1) Outline of the Greek history from the mycenaean age to the roman conquest. 2) The debate concerning the women's conditions in ancient Greece.
Bridging Courses
No bridging courses.
Learning Achievements (Dublin Descriptors)
The students will acquire the fundamental understanding of the ancient Greek history and of its most important issues. The students must be able to analyse and interpret the sources read during the course. They will develop expository and argumentative skills, methodology of studying, critical autonomy in order to prepare for deeper further studies in this field.
Teaching Material
The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it
Supporting Activities
The course will be completed by seminars related to the lessons.
Teaching, Attendance, Course Books and Assessment
- Teaching
Traditional classroom lessons and seminars.
- Attendance
Active participation in the lessons is strongly advised.
- Course books
D. MUSTI, Storia greca. Linee di sviluppo dall'età micenea all'età romana,Roma-Bari, Laterza, 1994.U. BULTRIGHINI-E. DIMAURO (a c. di), Donne che contano nella storiagreca, Lanciano, Carabba Editore 2014.
- Assessment
Oral test. Both attending students and non-attending students the knowledge of the ancient sources read during the course is required. The ability to translate the sources from Greek and Latin languages, though regarded highly, is considered optional.
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Additional Information for Non-Attending Students
- Course books
D. MUSTI, Storia greca. Linee di sviluppo dall'età micenea all'età romana,Roma-Bari, Laterza, 1994.U. BULTRIGHINI-E. DIMAURO (a c. di), Donne che contano nella storiagreca, Lanciano, Carabba Editore 2014.
Supplementary text for non-attending students: D. MUSTI, Demokratía. Origini di un'idea, Roma-Bari, Laterza, 1997.
- Assessment
Oral test. Both to attending students and to non-attending students the knowledge of the ancient sources read during the course is required. The ability to translate the sources from Greek and Latin languages, though regarded highly, is considered optional.
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
« back | Last update: 20/02/2017 |