Università degli Studi di Urbino Carlo Bo / Portale Web di Ateneo


ITALIAN LITERATURE I
LETTERATURA ITALIANA I

Travel literature and travel writing in Italian Literature
Letteratura Italiana I

A.Y. Credits
2019/2020 6
Lecturer Email Office hours for students
Sara Lorenzetti Wednesday, 4-5 p.m; Thursday, 8-9 a.m.
Teaching in foreign languages
Course with optional materials in a foreign language English
This course is entirely taught in Italian. Study materials can be provided in the foreign language and the final exam can be taken in the foreign language.

Assigned to the Degree Course

Primary teacher education (LM-85bis)
Curriculum: PERCORSO COMUNE
Date Time Classroom / Location
Date Time Classroom / Location

Learning Objectives

1) the students will know the history of Italian Literature from the origins to the XVII century

2) the students will know the main questions about Italian Writing travel (topics, authors, stylistic features)

Program

1) The Italian Literature from the origins to the XVIIIth century

2) The travel Writing in Italian Lietrature

Bridging Courses

The students should know the development of Italian Literature from the XII to the XVIII century

The students should be able to talk about literary questions in a correct and accurate language

Learning Achievements (Dublin Descriptors)

At the end of the course the students will 

- know the history of Italian Lietrature from the origins to the XVIII century

- to link the main authors to the hystorical contest

- discuss the main critical issues about Travel Literature and Travel Writing

Teaching Material

The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it

Supporting Activities

Students will find supportin activities and materials on the Uniurb blended platform 


Teaching, Attendance, Course Books and Assessment

Teaching

During the lessons the teacher will introduce the main topics as well as the main critical discussions and  will discuss with the students in a dialogue useful to a deep comprehension of the subject

Attendance

The students are requested to study the programme 

Course books

1) Carlo Vecce, Piccola storia della letteratura italiana, vol. I (dalle origini al Settecento),  Liguori, Napoli 2009.

B. Corso monografico: il viaggio come esperienza di formazione. La letteratura di viaggio in Italia

2) Ricciarda Ricorda, La letteratura di viaggio in Italia dal Settecento ad oggi, La Scuola, Brescia 2012  (nella parte antologica gli studenti saranno tenuti a studiare i testi analizzati a lezione o una campionatura di almeno 5 testi per ciascuno dei tre capitoli della sezione antologica 1 Il Bel Paese. Il viaggio in Italia degli Italiani 2 In viaggio nel vecchio continente 3 Prospettive extraeuropee)

 3) Brilli Attilio, Quando viaggiare era un’arte. Il romanzo del Grand Tour, Il Mulino, Bologna 1995

4) De Amicis, Sull’oceano, Garzanti 2009 (o edizione a scelta)

Assessment

The students will be evalueted on a written test with 2/3 questions on the programme (Italian Literature and Travel Literature).

The will be given an evaluation in marks out of 30 according to the content the expose, the accuracy of the language and tha ability to discuss critical questions.

Disabilità e DSA

Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.

A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.

Additional Information for Non-Attending Students

Teaching

The non attending students are requested the same programme as the attending ones

Attendance

The non attending students are requested the learning objects as the attending ones

Course books

The non attending students are requested the same programme as the attending ones

Assessment

The non attending students will be evaluated on the same written test and according to the same assessment criteria as the attending ones

Disabilità e DSA

Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.

A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.

« back Last update: 04/12/2019

Il tuo feedback è importante

Raccontaci la tua esperienza e aiutaci a migliorare questa pagina.

15 22

Se sei vittima di violenza o stalking chiama il 1522, scarica l'app o chatta su www.1522.eu

Il numero, gratuito è attivo 24 h su 24, accoglie con operatrici specializzate le richieste di aiuto e sostegno delle vittime di violenza e stalking.

Posta elettronica certificata

amministrazione@uniurb.legalmail.it

Social

Università degli Studi di Urbino Carlo Bo
Via Aurelio Saffi, 2 – 61029 Urbino PU – IT
Partita IVA 00448830414 – Codice Fiscale 82002850418
2024 © Tutti i diritti sono riservati

Top