SOCIAL PEDAGOGY
PEDAGOGIA SOCIALE
A.Y. | Credits |
---|---|
2022/2023 | 5 |
Lecturer | Office hours for students | |
---|---|---|
Silvia Fioretti | Tuesday 16-17; Wednesday 10-11 |
Assigned to the Degree Course
Date | Time | Classroom / Location |
---|
Date | Time | Classroom / Location |
---|
Learning Objectives
The course aims to answer some of the questions posed by the social pedagogical debate today.
In this sense, some of the fundamental themes of social pedagogy will be critically investigated: the critical and heuristic formation of the subject; the social issue of school education and the demand for educational policy, even internationally.
Program
1. The critical and heuristic training of the subject:
- Theoretical models of research;
- Educational models; Research and learning;
- The formation of critical and heuristic thinking.
2. The Social Issue of School Education:
- Pedagogy and Didactics;
- The contexts of learning.
3. International education policy:
- The approach to capabilities.
Bridging Courses
None
Learning Achievements (Dublin Descriptors)
In relation to the student discipline you will have to show possession:
- The mastery of basic knowledge concerning key areas and issues of social pedagogy
- The theoretical and methodological approaches of social pedagogy
- The ability to use knowledge and concepts to assume actions and projects on specific issues
Teaching Material
The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it
Teaching, Attendance, Course Books and Assessment
- Teaching
Frontal lessons, drafting of reports and classroom exercises
- Innovative teaching methods
Some topics of the course will be treated through the use of Flipped classroom mode.
- Attendance
None
- Course books
Fioretti S., La strategia della ricerca. Modelli e ipotesi operative, FrancoAngeli, Milano, 2013.
Nussbaum M., Creare capacità. Liberarsi dalla dittatura del PIL, Il Mulino, Bologna, 2012.
Material made available on the platform blended.uniurb.it
- Assessment
Interview aimed at verifying the ability of use of knowledgeand critical concepts of the discipline
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Additional Information for Non-Attending Students
- Teaching
Lectures, exercises
- Attendance
None
- Course books
Fioretti S., La strategia della ricerca. Modelli e ipotesi operative, FrancoAngeli, Milano, 2013.
Nussbaum M., Creare capacità. Liberarsi dalla dittatura del PIL, Il Mulino, Bologna, 2012 .
material made available on the platform blended.uniurb.it
- Assessment
Interview aimed at verifying the ability of use of knowledgeand critical concepts of the discipline.
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
« back | Last update: 09/11/2022 |